در نشست علمی روز جهانی آگاهی از اختلال تکاملی زبان مطرح شد؛
شروع زود هنگام درمان مهمترین عامل موفقیت در رفع اختلالات گفتار و زبان
عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:آسیب شناس گفتار و زبان با آموزش مهارتهای ارتباطی و زبانی مناسب سن کودک به والدین کمک میکند تا تکنیکهای درمانی مناسب را فرا بگیرند و به ارتقاء مهارتهای ارتباطی و جملات کودکشان کمک کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، این گفت و گوی بالینی با هدف آشنایی فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته گفتاردرمانی با مداخلات درمانی explicit و implicit در کودکان دارای اختلال تکاملی با سخنرانی دکتر زهرا سلیمانی_ عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر ریحانه محمدی_ مدیر گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل شد.
سلیمانی مداخلات زود هنگام را در رفع اختلالات گفتار و زبان بسیار مهم دانست و گفت: به محض تاخیر در مشکلات گفتار و زبان در هر سنی، مراجعه سریع به مراکز درمانی و توانبخشی میتواند در درمان موثر باشد.
وی به ارائه مطالبی درباره چگونگی روند تشخیص اختلال تکاملی زبان و تشخیص افتراقی این اختلال از سایر اختلالات رشدی در کودکان پیش از دبستان و کودکان مدرسه پرداخت.
محمدی در ادامه افزود: درمانهای ضمنی (implicit) بیشتر برای کودکان قبل از دبستان و درمانهای صریح (explicit) برای کودکان بعد از سن دبستان و مدرسه رو بیشترین کاربرد را دارند و استفاده از ترکیب این دو رویکرد درمانی بیشترین اثربخشی را برای کودکان سنین مدرسه دارد.
وی با اشاره بر رویکردهای درمانی جدید اختلال تکاملی زبان و انواع روشهای درمانی این اختلال با تاکید بر درمانهای حوزه صرف و نحو گفت: برای انتخاب نوع رویکرد درمانی باید به سن کودک، سطح زبانی کودک و ویژگیهای کودک توجه شود.
گفتنی است، این نشست به صورت بین دانشگاهی و با دعوت از اساتید متخصص دانشگاه علوم پزشکی تهران بود، مباحث جدید مرتبط با شناسایی، تشخیص افتراقی و درمان اختلال تکاملی زبان مطرح شد.
کامنت