گروه کاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان یکی از گروه‌­های پیشرو دانشکده علوم توانبخشی و کاردرمانی کشور رسالت خود را ارتقا سطح سلامت همه جانبه عموم مردم ایران تببین نموده است. گروه کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران قدمت بیش از 50 سال دارد و قدیمی‌ترین گروه آموزشی کاردرمانی در سطح کشور ایران می باشد. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی کاردرمانی در گروه آموزشی کاردرمانی از سال 1352 شروع شد. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد از سال 1371 شروع شد و از سال1387 پذیرش دانشجو در مقطع دکترای تخصصی کاردرمانی در گروه آموزشی کاردرمانی انجام می شود. در حال حاضر گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجو می‌پذیرد.

 

رسالت گروه کاردرمانی :

رسالت گروه کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تربیت دانش آموختگانی شایسته، متعهد و پاسخگو به نیازهای جامعه جهت ارائه خدمات مبتنی بر شواهد علمی، مراجع محور، متناسب با بافتار زندگی فرد، با کیفیت و هزینه-اثربخش، و مبتنی بر اصول اخلاق حرفه ای می باشد.

 

اهداف گروه آموزشی کاردرمانی

  • گسترش تعاملات بین المللی در زمینه های آموزشی و پژوهشی
  • ارتقای کیفی سطح آموزش کاردرمانی و ارائه محتوای اموزشی به دانشجویان مطابق با استانداردهای روز آموزشی در دنیا  
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانش آموختگان کاردرمانی به منظور افزایش مهارت‌های بالینی و به روزرسانی دانش علمی کاردرمانگران ایران
  • ارتباط و جلب همکاری مؤثر مراکز درمانی برای آموزش بالینی
  • انجام پژوهش‌های متناسب با نیازهای جامعه ایرانی و در جهت پاسخگویی اجتماعی
  • تسهیل تهیه و ارائه محصولات پژوهشی در قالب مقاله، کتب، اختراع
  • تقویت جایگاه رشته کاردرمانی در تمامی سطوح نظام سلامت اعم از ارتقاء سلامت، پیشگیری، غربالگری، درمان و توانبخشی
  • تقویت پژوهش‌های کاربردی در جهت توانمندسازی مراقبین
  • تقویت پژوهش‌ها در زمینه توانبخشی سالمندان
  • حضور فعال اعضای هیئت علمی گروه آموزشی کاردرمانی در کنگره ها و کنفرانس‌های معتبر بین المللی در عرصه‌های پژوهشی، بالینی و پاسخگویی اجتماعی
  • تأسیس مرکز تحقیقات کاردرمانی

 

نقاط قوت گروه کاردرمانی:

  • باسابقه‌ترین گروه آموزشی در تربیت دانش‌آموختگان کاردرمانی در سطح کشور
  • رتبه اول پژوهشی در بین گروه‌های کاردرمانی دانشکده‌های توانبخشی کشور
  • داشتن مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی
  • داشتن کاریکولوم آموزشی کارشناسی کاردرمانی منطبق بر فدراسیون جهانی کاردرمانی(WFOT) و تأیید مدرک کارشناسی کاردرمانی توسط این فدراسیون
  • اولویت اول دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی کاردرمانی
  • وجود مدرسین با سابقه و متعهد و قابل اطمینان با مرتبه علمی استادیاری تا استادی
  • عضویت پیوسته اساتید گروه کاردرمانی در بورد تخصصی کاردرمانی وزارت محترم بهداشت و درمان  و آموزش پزشکی
  • داشتن کلینیک‌های تخصصی در حیطه های کودکان (جسمی حرکتی- روانی اجتماعی)، جسمانی بزرگسال، روانی اجتماعی بزرگسال در دانشکده علوم توانبخشی جهت آموزش بالینی و ارائه خدمات
  • دارا بودن ابزارهای ارزیابی و تجهیزات به روز کاردرمانی
  • مجهز بودن به کلینیک واقعیت مجازی، توانبخشی شناختی، اتاق اسپلینت سازی، کلینیک ADL
  • جذب موفقیت‌آمیز دانش‌آموختگان در مراکز درمانی سرتاسر کشور

نقاط ضعف:

  • در اختیار نداشتن بخش های کاردرمانی در همه  بیمارستان‌های تابعه دانشگاه
  • کمبود فضای فیزیکی در بیمارستان ها جهت آموزش بالینی دانشجویان
  • نبود کارشناس کاردرمانی به تعداد کافی مقیم در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه
  • عدم تناسب تعداد اعضای هیئت علمی گروه کاردرمانی با نیازهای آموزش  بالینی گروه
  • تأخیر در به‌روزرسانی تجهیزات درمانی

 

فرصت ها

در اختیار داشتن فضای های آموزش بالینی مناسب در دانشکده

عضویت اساتید باسابقه به عنوان اعضای هیئت علمی گروه آموزشی

ارتباط گروه کاردرمانی با انجمن علمی کاردرمانی ایران و سایر انجمن‌های تخصصی مرتبط

همکاری اساتید پیشکسوت با گروه آموزشی

 

تهدیدات

محدودیت در جذب اعضا هیئت علمی

مشغولیت برخی اعضای هیئت علمی در پست‌های  مدیریتی بالاتر

 

چشم‌انداز

تبدیل شدن به قطب کاردرمانی کشور و دستیابی به جایگاه برتر گروه آموزشی، پژوهشی، بالینی، همچنین فعالیت‌های فناورانه در سطح منطقه و بین‌المللی

Template settings