تاریخچه گروه علوم پایه توانبخشی
گروه علوم پایه توانبخشی از بدو تاسیس دانشکده علوم توانبخشی در سال 1352 در دانشکده راه اندازی گردیده است. “دانشکده علوم توانبخشی” در ابتدا تحت عنوان "مدرسه عالی توانبخشی" به کمک سازمان بهداشت جهانی (WHO) و تحت نظارت وزارت علوم با ردیف بودجه مستقل در سال 1352 شروع بکار نموده و نام گروه تحت عنوان گروه علوم انسانی و معارف اسلامی بوده است که از سال 1355 به نام “گروه علوم پایه” تغییر نام داد و در اواخر دهه هشتاد “ گروه علوم پایه توانبخشی” نامیده شد تا بتواند در مسیری جداگانه از گروه علوم پایه دانشکده پزشکی به ارتقاء دروس پایه گروه های توان بخشی بپردازد. علت این امر متفاوت بودن دیدگاه گروه های توانبخشی به علوم پایه می باشد بطوریکه در این گروه ها به روش های غیردارویی که منجر به ارتقاء سلامت می شوند پرداخته می شود و در این راستا لازم است دروس پایه نیز با دیدگاه متفاوتی تدریس گردند.
پیش از تاسیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گروه علوم پایه توانبخشی اولین گروه رسمی دانشکده علوم توانبخشی و رفاه اجتماعی آن زمان بود که با نام "گروه دروس عمومی" از اعضای هیئت علمی زبده و با تخصص های متفاوت که همه دارای مدرک دکترا بودند شکل گرفته بود.
با همت و تایید اعضای هیئت علمی این گروه، دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مختلف کارشناسی موجود در دانشکده یکی پس از دیگری تاسیس گردید. این گروه علی رغم نداشتن دانشجو توانسته است با چاپ مقالات علمی جایگاه ویژه ای را در بین گروه های آموزشی دانشکده کسب نمایید. در این گروه بیشترین تحقیقات مستقل توسط اعضای هیئت علمی انجام گرفته و یا در حال انجام است. در حال حاضر این گروه شامل شش نفر می باشد که دو نفر از آنان استاد، دو نفر دانشیار و دو نفر استادیار می باشند. آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی با دارا بودن تجهیزات مختلف نظیر سانتریفیوژ، فوور، ترازوی دقیق دیجیتالی برای توزین دارو، ترازوی توزین حیوان، گیوتین، ست جراحی ظریف، سمپلر، فرمالین تست، دستگاه ECG، فریزر منهای 18، لوازم آزمایشگاهی مرتبط با واحد عملی دانشجویان و .... آماده خدمت رسانی به گروه های مختلف می باشد.
رسالت، چشم انداز و اهداف گروه علوم پایه توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
ارتقاء سطح کیفیت آموزش گروه های توانبخشی با هدف افزایش آگاهی آنان از اصول علمی پایه رشته های مربوطه و افزایش تولیدات علمی- پژوهشی در قالب مقالات، کتب،
فیلم و غیره، افزایش پژوهش های کاربردی دانشجویی متناسب با نیازهای جامعه و رعایت اصول و ارزش های اخلاق حرفه ای در فعالیت آموزشی و پژوهشی
چشم انداز
نو آوری در جنبه های آموزشی و پژوهشی در زمینه علوم پایه توانبخشی
پاسخگو در مسائل آموزشی و پژوهشی در حیطه های علوم پایه توانبخشی
ارائه خدمات آموزشی با استفاده از جدیدترین یافته های علمی به منظور تقویت پایه های علمی دانشجویان گروه های توانبخشی
ارتقاء مستمر کیفیت و کمیت فعالیت های آموزشی و پژوهشی
اهداف گروه علوم پایه توانبخشی
ارتقاء کیفیت آموزش با کاربردی نمودن روش های تدریس و تاکید بر به روزترین یافته های علمی در سطح دنیا
تشویق دانشجویان جدید الورود به کسب علوم پایه توان بخشی و در نظر گرفتن جنبه های کاربردی آن
ارتقاء کیفیت تدریس و آموزش با شرکت مدرسین گروه در کارگاه های روش تدریس، روش طراحی آزمون و...
تلاش در جهت استفاده بهینه از امکانات آموزشی دانشگاه و افزایش کیفیت آموزش دانشجویان.
اهداف پژوهشی
انجام طرح های پژوهشی بنیادی و کاربردی متناسب با اولویت های پژوهشی دانشکده و دانشگاه
انجام طرح های پژوهشی مشترک با سایر گروه های دانشکده به منظور افزایش کیفیت
ترجمه و تالیف منابع آموزشی متناسب با نیاز گروه های آموزشی
انجام و اجرای طرح های دانش پژوهشی برای بهبود و به روزآوری روش های تدریس
تحلیل وضعیت گروه علوم پایه توانبخشی
الف - نقاط قوت بالقوه
وجود مدرسین با سابقه و متعهد، قابل اطمینان و با تخصص های مختلف با مرتبه علمی استادیاری تا استادی در گروه علوم پایه توان بخشی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم
پزشکی ایران و قابلیت افزایش نیروی انسانی متخصص با گرایش های متفاوت
وجود درخواست های متعدد برای ورود به گروه علوم پایه توانبخشی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
وجود امکانات آموزشی و تحقیقاتی جهت انجام پروژه های تحقیقاتی، پایان نامه ها و رساله های تحقیقاتی در دانشکده
حضور تعدادی از اساتید گروه علوم پایه توانبخشی در بورد تخصصی فیزیوتراپی وزارت بهداشت و درمان
تدریس اعضای گروه در سایر دانشکده ها و دانشگاه های وزارتخانه های علوم و بهداشت و درمان
تدریس اعضای گروه به دانشجویان خارجی به زبان انگلیسی
ب - نقاط ضعف بالقوه
کمبود فضای فیزیکی متناسب با شان اعضای فعلی گروه
کمبود فضای فیزیکی در صورت جذب نیروی متخصص
عدم وجود اینترنت پر سرعت
عدم تعریف سیستم تشویقی و رفاهی مناسب و مکتوب و در شان هیات علمی جهت تقدیر از اعضای گروه
عدم تعریف سیستم تسهیلاتی مشخص و مکتوب جهت شرکت اعضای گروه در کنگرههای خارج از کشور
ج - فرصتهای بالقوه:
وجود مدرسین با سابقه و متعهد و قابل اطمینان در گروه علوم پایه توانبخشی دانشکده علوم توانبخشی
معرفی قابلیت های گروه در مجامع علمی کشور و دنیا با استفاده از سایت دانشکده
داشتن قابلیت ایجاد ارتباط علمی موثر با سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخل و در دراز مدت با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی معتبر بین المللی
دارا بودن قابلیت ارائه مشورت و ایدههای مناسب و به روز برای محققین در حوزه های مختلف پژوهشی
توانایی برگزاری ویدئو کنفرانسها، کارگاه های آموزشی و دوره های کوتاه مدت آموزشی با حضور متخصصان داخلی و خارجی در زمینه های تخصص های اعضای گروه علوم پایه
توانبخشی
د - تهدیدات بالقوه
احتمال تغییر محل فیزیکی گروه به جای نامناسب
بازنشستگی تقریباً نیمی از اعضای گروه در آینده نزدیک
قدیمی بودن تجهیزات آزمایشگاهی
عدم اختصاص بودجه مالی کافی جهت تامین و تحقق اهداف گروه اعم از پژوهشی، اجرایی و ...