تاکید بر اهمیت فراگیری زبان مادری در ارتقاء عزت نفس کودکان و افراد کم شنوا
عضو هیئت علمی شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نشستهای گروهی والدین دارای فرزند کم شنوا در کنار آموزشهای فردی کودک در جهت ارتقاء عزت نفس و اعتماد به نفس در این افراد تشکیل میشود.
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دکتر فرنوش جاراللهی عضو هیئت علمی شنوایی و دبیر علمی این کمپین با اشاره بر اهمیت فراگیری زبان مادری با استفاده از روشهای ارتباطی مختلف و همچنین ضرورت ارتباط عاطفی موثر والدین، با کودک دارای کمشنوایی به ویژه در سالهای ابتدایی زندگی گفت: باید تمامی تکنولوژیها و روشهای آموزشی مختلف برای افراد دارای کم شنوایی و ناشنوایی بکار گرفته شود تا این افراد بتوانند به طور موثر ارتباط برقرار کرده و در جامعه توانمند شوند، چرا که این توانمندی عزت نفس و اعتماد به نفس را به دنبال خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: افراد دارای کم شنوایی و ناشنوایی باید خود را باور داشته و مهارتهای خود را ارتقا دهند و خود را در جامعه مطرح کنند.
جارالهی در ادامه افزود: از سوی دیگر، ما نیز به عنوان متخصصین باید نگرشهای خود را اصلاح نموده و به سایر افراد جامعه انتقال دهیم.
در بخش دیگری از این برنامه دکتر امیرعباس طاهری- متخصص مشاوره توانبخشی- بیان کرد: تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس افراد دارای کم شنوایی در پذیرش سایر افراد جامعه بسیار موثر است.
اما قدم اول آن است که خود افراد دارای کمشنوایی و ناشنوایی به پذیرش و مشارکت فعال برسند تا بتوانند ویژگیها و پتانسیلهای بالقوه را به فعل برسانند.
در پایان این گردهمایی،علیرضا نجفپور-رئیس هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان- ضمن اشاره به نیازهای آموزشی، شغلی، دسترسی به خدمات بهویژه مترجمین زبان اشاره برتوانمندی این افراد در جامعه تاکید کرد و به ارائه مطالبی در خصوص چالشها و مشکلات افراد کم شنوا پرداخت.
گفتنی است، سومین کمپین دوره سوم نشستهای گروهی- حمایتی والدین دارای فرزند کمشنوا با هدف افزایش سطح آگاهی، انگیزه و مهارت های لازم خانوادها از طریق آشنا شدن با دیگر خانواده های هم درد و استفاده از تجربیات و راه حل های مفید، مشاهده توانمندی های کودکان و افراد کم شنوا از سوی گروه شنوایی شناسی دانشکده با حضور والدین، دانشجویان و اساتید دانشکده درسالن آزادی برگزار شد.
کامنت