یادداشت/دکتر محمد رضا فرنقی زاد
نگاه مدیران به روابط عمومی باید در تصمیم سازی ها متمرکز شود نه تبلیغات/ روابط عمومی عاشق می خواهد نه کارمند
سرپرست مدیریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات عنوان کرد: مهمترین اتفاق برای موفقیت هر روابط عمومی در دانشگاه و سازمانها، نگاه حرفه ای مدیران آن سازمان به روابط عمومی و نقش آن در تصمیم سازی ها است، همچنین روابط عمومی در قالب ساعت اداری نمی گنجد و این یعنی روابط عمومی عاشق میخواهد نه کارمند.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمد رضا فرنقی زاد به مناسبت روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات در یادداشتی نوشت: روابط عمومی در جامعه امروز به موتور پیشران توسعه تبدیل شده است، آنچه که در حال حاضر و با وجود شبکه های ارتباطی در بین اقشار مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، اقناع افکار عمومی و جلب حمایت آنها است، نکته ای که میتواند سرعت توسعه و پیشرفت را دوچندان کند.
نام گذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب حفظه الله و لزوم جلب مشارکت مردمی نقش روابط عمومی ها را بسیار پررنگ تر میکند.
شوربختانه هنوز در بین برخی مدیران؛ روابط عمومی به عنوان تبلیغات در نظر گرفته میشود و تنها برای تهیه عکس و فیلم دعوت میشود. درحالیکه روابط عمومی در دنیای پیچیده امروز تنها فیلم و کلیپ و عکس نیست، بنابراین روابط عمومی صرفا منعکس کننده اقدامات انجام شده نیست، امروز روابط عمومی تصمیم ساز است و در اجرای هر کاری باید مورد نظر قرار گیرد.
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته قبل از هر اقدامی با روش های مختلف و از مدتها قبل به آماده سازی افکار عمومی اقدام میشود و سپس گزارش عملکرد آن نیز ارائه میشود، وقتی مطالبه رهبر معظم انقلاب حفظهالله، جهاد تبیین است، قطعا این تبیین باید با ابزار و تخصص خودش مطرح شود و این ابزار و تخصص در رسانه و روابط عمومی ها است.
نگاه به روابط عمومی باید تغییر کند، روابط عمومی نیازمند نیروی متخصص، توانمند و تجهیزات مناسب است تا بتواند رسالت خود را به نحو احسن انجام دهد.
وظیفه روابط عمومی کمک به مدیران ارشد در جهت اتخاذ تصمیم های صحیح و به موقع است، مهمترین اتفاق برای موفقیت هر روابط عمومی در دانشگاه ها و سازمانها، نگاه حرفه ای مدیران آن سازمان به روابط عمومی و نقش آن در تصمیم سازی ها است.
مدیریت ارتباطات دوسویه و چند سویه کارکنان و سازمانهای مختلف و وجود فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، وظیفه ای بسیار سنگین و پر تلاطم است که به عهده روابط عمومی ها گذاشته شده و این وظیفه لزوم فعالیت 24 ساعته این قشر از کارکنان را موجب شده که گاهی از دید مدیران ارشد مغفول می ماند.
روابط عمومی در قالب ساعت اداری نمی گنجد و این یعنی روابط عمومی عاشق میخواهد نه کارمند.
روز روابط عمومی را به همه عاشقان و فعالین این حوزه تبریک می گویم و امیدوارم جایگاه واقعی روابط عمومی در سازمانها و دانشگاه ها مد نظر قرار گیرد.