رسالت گروه گفتاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی

رشته گفتاردرمانی یا به عبارتی دیگر آسیب شناسی گفتار زبان ، در بین علوم توانبخشی در ایران بیش از ۴۰ سال قدمت دارد. این رشته با انواع اختلالات گفتار و زبان و اختلالات بلع  سرو کار دارد که هر یک در بر گیرنده ی حوزه های علمی و بالینی  متعددی است و پژوهشهای گسترده ای را می طلبد. رسالت گروه گفتاردرمانی از یک سو آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص جهت توانایی در ارزیابی ، مشاوره تشخیص و درمان با تکیه بر آخرین یافته های علمی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی است و از سوی دیگر  در مقاطع تحصیلات تکمیلی ، آموزش و تربیت و هدایت نیروهای متخصص برای مطالعات عمیق و دانش پژوهی  و نوآوری به ویژه مبتنی بر زبان و فرهنگ بومی در علم آسیب شناسی گفتار و زبان است.
 
ماموریت های گروه گفتاردرمانی
 
  1. تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد در مقاطع مختلف کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی  بر مبنای اصول آموزش پاسخگو. (آموزشی)
  2. گسترش دانش و فناوری در  کلیه مقاطع تحصیلی. (آموزشی-پژوهشی)
  3. دستیابی به استانداردهای جهانی در ارائه خدمات آموزشی و درمانی. (آموزشی-ارائه خدمات)
  4. تدوین و انتشار منابع تخصصی در رشته گفتاردرمانی. (پژوهشی)
  5. ارتقاء دانش حرفه ای دانش آموختگان رشته گفتاردرمانی.(آموزشی)
  6. گسترش تحقیقات با رویکرد افزایش آگاهی ، پیشگیری و پاسخگویی نیاز های اجتماعی در ارتباط با اختلالات گفتار وزبان و بلع . (پژوهشی)
  7. دستیابی به استانداردهای اجرایی در کلینیک های آموزشی - درمانی رشته گفتاردرمانی.(ارائه خدمات)
  8. توسعه روش های ارائه خدمات بر مبنای مدل توانبخشی مبتنی بر جامعه. (ارائه خدمات)
  9. توسعه خدمات توانبخشی به شکل تیمی. (ارائه خدمات)
  10.   توسعه ارتباطات علمی با دانشگاه های داخل و خارج از کشور در حوزه توانبخشی . (آموزشی-پژوهشی)
  11. دستیابی به نظام مدیریتی علمی و عملی توانبخشی اختلالات گفتار وزبان و بلع  به روز دنیا جهت استفاده بهینه از تمامی نیروها و امکانات گروه گفتاردرمانی.
  12. تقویت جایگاه رشته گفتاردرمانی  در نظام سلامت.(ارائه خدمات)
 

           نقاط قوت گروه گفتاردرمانی
  1. اولین دپارتمان گفتاردرمانی در بین سایر دانشکده ها در دانشگاههای سراسر ایران
  2. دارا بودن کلیه مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی
  3. وجود اعضای هیئت علمی توانمند و با تجربه  با ویژگی های ملی
  4.      برخورداری از امکان  فضای آموزشی – بالینی  و آزمایشگاهی در کنار دپارتمان گفتاردرمانی
  5. وجود اولین آزمایشگاه صوت و گفتار در ایران و پژوهشهای حاصل از آن  در مقاطع تحصیلات تکمیلی
  6. پیشینه ی اولین فارغ التحصیل در رشته گفتاردرمانی در ایران
  7. پیشینه اولین فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایران
  8. دارا بودن بیشترین دستاوردهای علمی – پژوهشی  در حوزه آسیب شناسی گفتار وزبان
  9. مجهز بودن به بانک اطلاعاتی در زمینه  صوت و گفتار
  10. مجهز بودن به کلینیک تخصصی درمان اختلال بلع در نوزادان تا بزرگسالان
  11. مجهز بودن به کلینیک  تخصصی درمان اختلالات صوت
  12. مجهز بودن به کلینیک  تخصصی درمان اختلالات متعاقب شکاف کام و ناهنجاری های جمجمه ای چهره ای
  13. مجهز بودن کلینیک گفتاردرمانی به سیستم مدار بسته جهت آموزش بالینی دانشجویان در کنار فضای  بالینی  با حضور بیمار

         نقاط ضعف گروه گفتاردرمانی
  1. در اختیار نداشتن بخش های گفتاردرمانی  در همه  بیمارستان های تابعه دانشگاه.
  2. کمبود فضای فیزیکی در بیمارستان ها جهت آموزش بالینی دانشجویان.
  3. به روز نبودن و کمبود تجهیزات آزمایشگاهی  در حوزه های مختلف گفتار و زبان  به وسایل به روز دنیا
  4. نبود ساختاربالینی تعریف شده و کمبود نیروهای درمانگر با پست سازمانی کارشناس گفتاردرمانی.
  5. عدم تناسب اعضای هییت علمی با نیازهای آموزش  بالینی گروه.
  6. کمبود نیروهای آموزش دیده و کارآمد برای سرپرستی کاراموزی بالینی در محیط های آموزشی – درمانی وابسته به دانشگاه.
  7. فراهم نبودن شرایط و امکانات افزایش مهارت های علمی و بالینی اعضاء هیئت علمی از جمله فرصت های مطالعاتی خارجی و داخلی.
  8. عدم عضویت اعضای هئیت علمی در فرهنگستان علوم پزشکی.
  9. مشکلات در نگهداری و تعمیر وسایل موجود در آزمایشگاه  گفتار وزبان بعلت کمبود بودجه و نیروی انسانی.
  10. ضعف ارتباط بین المللی با سایر مراکز دانشگاهی در سایر کشورها.
  11. عدم تخصیص بودجه متعلق به گروه گفتاردرمانی در زمینه سرانه دانشجویان شهریه پرداز و بین الملل.
  12. عدم وجود فضای اسکان دانشجویان دکتری تخصصی در کنار فضای گروه آموزشی گفتاردرمانی .
فرصت ها ی گروه آموزشی گفتاردرمانی
  1. استقرار کلینیک گفتاردرمانی  و آزمایشگاهها در کنار فضای گروه اموزشی
  2. حضور یکی از اعضای هیئت علمی گروه گفتاردرمانی در هیئت مدیره انجمن علمی گفتار و زبان
  3. امکان فعالیت های آموزشی، درمانی و تحقیقاتی بر جامعه در حال سالمند شدن ایرانی در حیطه اختلالات گفتار وزبان
  
تهدیدات گروه آموزشی  گفتاردرمانی
  1. افت  انسجام آموزش بالینی در دوره کارشناسی
  2. مشغولیت برخی اعضای هییت علمی در پست های  مدیریتی بالاتر  
  3. کمبود تعامل بین اعضای هیئت علمی به دلیل مشغولیت های متعدد
Template settings