رشته شنوایی شناسی
شنوایی شناسی، حیطه ی گسترده ای از دانش بالینی و تکنولوژی است که به مطالعه ی سیستم شنوایی و تعادل می پردازد. به عنوان یک حیطه ی تخصصی در عرصه ی خدمات بهداشتی، این دانش به پیشگیری، ارزیابی، مدیریت، مشاوره شنوایی شناسی و درمان توانبخشی آسیب های شنوایی و اختلالات تعادلی و عوارض ناشی از آنها مبادرت می نماید. این امر درخصوص نوزادان، کودکان، بزرگسالان و سالمندان صورت می گیرد و از این رو گستردگی این رشته رویکردهای کاملا تخصصی را الزامی ساخته است. علاوه براین شنوایی شناسی با رویکرد تیمی و بین رشته ای میتواند در خدمت افرادی باشد که بدلیل ناتوانی های چندگانه دچار محدودیت های فردی و اجتماعی شده اند.
استفاده از فناوریهای نوین در ارزیابی، تشخیص و توانبخشی اختلالات شنوایی و دهلیزی و همچنین به کار گیری سیستم های تقویت صوت و بهبود عملکرد شنوایی نظیر انواع سمعک و دیگر وسایل کمک شنوایی حیطه ای انحصاری و کاملا متعلق به این رشته ایجاد نموده است.
جایگاه شغلی دانش آموختگان
دانش آموختگان این دوره می توانند در جایگاه های زیر انجام وظیفه نمایند:
رسالت (مأموریت)
رسالت این دوره، تربیت نیروهای آگاه به مسائل علمی و عملی روز، توانمند، مسئولیت پذیر و حساس به سلامت افراد جامعه در حیطه شنوایی و وزوز گوش است که تخصص خود را در زمینه¬¬های پیشگیری و حفاظت از شنوایی، تشخیص و توانبخشی، آموزش و مشاوره در اختیار جامعه قرار دهند. دانش آموختگان شنوایی شناسی در این مقطع، به منظور ارتقاء سطح آگاهی مردم در زمینه سلامت شنوایی و تعادل به شناخت عوامل تاثیرگذار بر آنها پرداخته و با به کارگیری روشهای غربالگری و حفاظت از شنواییدر جمعیت ها به پیشگیری از این نوع اختلالات می پردازند. بعلاوه، با بهره گیری از تکنیکهای رایج بالینی به ارزیابی، تشخیص، تفسیر، گزارش نتایج حاصله و ارجاع مناسب اقدام نموده و با تجویز و ارزیابی وسایل کمک شنوایی، آموزش و مشاوره و توانبخشی شنوایی به اتخاذ تدابیر مناسب مبادرت می ورزند.
نقش کارشناس شنوایی شناسی
نقش های مختلف کارشناس شنوایی شناسی عبارتند از:
مهارت های عملی
مهارت |
حداقل تعداد موارد انجام مهارت برای یادگیری |
|||
مشاهده |
کمک در انجام |
انجام مستقل |
کل دفعات |
|
اتوسکوپی |
۱۰ |
۲۰ |
۶۰ |
۹۰ |
آزمون های دیاپازونی (وبر، رینه) برای هر آزمون |
۱۰ |
۱۰ |
۳۰ |
۵۰ |
انجام آزمون های رفتاری شنوایی بزرگسالان (ادیومتری صوت خالص، ادیومتری فرکانس بالا و |
۱۰ |
۲۰ |
۶۰ |
۹۰ |
ماسکینگ |
۱۰ |
۱۰ |
۴۰ |
۶۰ |
انجام آزمون های رفتاری شنوایی کودکان (ادیومتری بازی، ادیومتری تقویت بینایی و ...) |
۲۰ |
۱۰ |
۳۰ |
۶۰ |
انجام آزمون های گفتاری بزرگسالان (تعیین آستانه آگاهی و دریافت گفتار، تعیین امتیاز درک گفتار و ...) |
۱۰ |
۲۰ |
۶۰ |
۹۰ |
انجام آزمون های اکوستیک ایمیتانس (تمپانومتری، رفلکسومتری، بررسی عملکرد شیپور استاش و ... ) |
۱۰ |
۲۰ |
۶۰ |
۹۰ |
انجام آزمون های رفتاری پایه ای تشخیص افتراقی (SISI، Tone Decay و ...) |
۵ |
۱۰ |
۲۰ |
۳۵ |
گزارش نویسی در آزمون های تشخیصی |
۱۰ |
۱۰ |
۳۰ |
۵۰ |
گزارش نویسی در روند توانبخشی شنوایی برحسب جلسه |
۵ |
۵ |
۱۰ |
۲۰ |
ارزیابی جامع وزوز گوش (تعیین زیر و بمی، بلندی، وقفه پایدار |
۲ |
۳ |
۵ |
۱۰ |
توانمندی در انجام آزمون های بررسی کم شنوایی غیرعضوی (استنگر، لومبارد، DAF و ...) |
۲ |
۳ |
۵ |
۱۰ |
انجام آزمون های رفتاری پردازش مرکزی شنوایی (SIN، SSW، Pitch Pattern ، MLD و ...) |
۵ |
۵ |
۱۰ |
۲۰ |
تهیه قالب اولیه، ثانویه از گوش برای انواع سمعک ها و تعیین تعدیلات اکوستیکی |
۵ |
۵ |
۵ |
۱۵ |
انتخاب و تجویز انواع سمعک های آنالوگ و دیجیتال و دیگر وسایل کمک شنوایی و ارتباطی |
۵ |
۱۰ |
۱۰ |
۲۵ |
فیتینگ انواع سمعک های آنالوگ و دیجیتال و دیگر وسایل کمک شنوایی و ارتباطی و پایش دوره ای عملکرد آنها |
۵ |
۱۰ |
۱۰ |
۲۵ |
ارزیابی گوش واقعی (REM) |
۳ |
۲ |
۱۰ |
۱۵ |
ارزیابی الکترواکوستیک سمعک |
۵ |
۵ |
۱۰ |
۲۰ |
مشاوره شنوایی شناسی در مباحث تشخیصی برحسب جلسه |
۱۰ |
۱۰ |
۲۰ |
۴۰ |
مشاوره شنوایی شناسی در مباحث توانبخشی برحسب جلسه |
۱۰ |
۱۰ |
۲۰ |
۴۰ |
تربیت شنوایی برای آسیب های محیطی شنوایی برحسب جلسه |
۱۵ |
۱۵ |
۱۵ |
۴۵ |
زبان آموزی برای کودکان کم شنوا برحسب جلسه |
۱۵ |
۱۵ |
۱۵ |
۴۵ |
راهبردهای ارتباطی برای افراد کم شنوا برحسب جلسه |
۱۰ |
۱۰ |
۱۰ |
۳۰ |
انجام آزمون درکی- شنیداری برای تعیین سطح مهارت های ارتباطی (مدرس یا توانا یا DASL و ...) |
۵ |
۵ |
۱۰ |
۲۰ |
ارزیابی صدای محیط |
۱ |
۲ |
۲ |
۵ |
ارزیابی دوره ای شنوایی |
۵ |
۵ |
۱۰ |
۲۰ |
تجویز لوازم حفاظت فردی صدا |
۲ |
۳ |
۵ |
۱۰ |
انجام آزمون های گسیل های صوتی گوش (TEOAE, DPOAE ، SOAE و ...): غربالگری و یا تشخیصی |
۱۰ |
۱۰ |
۲۰ |
۴۰ |
آزمون های الکتروفیزیولوژی شنوایی اولیه (الکتروکوکلئوگرافی) |
۵ |
۵ |
۱۰ |
۲۰ |
آزمون های الکتروفیزیولوژی شنوایی اولیه (پاسخ های برانگیخته ساقه ی مغز) |
۵ |
۱۰ |
۱۵ |
۳۰ |
مجموعه آزمون های سرپایی بررسی سیستم تعادل (رومبرگ، فوکودا، دیادوکوکینزیا ، و ...) |
۵ |
۱۰ |
۱۰ |
۲۵ |
انجام آزمون های بررسی سیستم تعادل ENG / VNG |
۵ |
۵ |
- |
۱۰ |
تعیین کاندیداتوری کاشت حلزون |
۵ |
۵ |
- |
۱۰ |
وظایف حرفه ای و توانمندی های اختصاصی:
|
شرح وظایف حرفه ای |
مراقبت شنوایی |
غربالگری شنوایی جهت شناسایی افراد مبتلا به آسیب شنوایی به ویژه در سنین نوزادی، کودکان قبل از ورود به مدرسه و در دوران سالمندی |
حفاظت و پیشگیری شنوایی |
پیشگیری از کم شنوایی ناشی از نویز، اجرای برنامه های حفاظت شنوایی در محیط های صنعتی، نظامی و سایر مراکز پر سر و صدا |
تشخیص اختلالات شنوایی |
تجزیه و تحلیل انواع تجهیزات شنوایی
|
مدیریت وزوز گوش |
تشخیص شنوایی شناسانه وزوز گوش با استفاده از ارزیابی های سایکواکوستیک و سایکومتریک |
مشاوره در آسیب های شنوایی |
مشاوره دربارهی تاثیرات اختلال شنوایی بر وضعیت روانی اجتماعی و ارتباطی مراجعین در موقعیت های شخصی، اجتماعی و شغلی |
توانبخشی شنوایی |
ارزیابی، تجویز و فیتینگ سمعک و وسایل کمک ارتباطی در همه رده های سنی |
آموزش |
آموزش افراد جامعه درخصوص عوامل تاثیر گذار بر ایجاد اختلالات و آسیب های شنوایی و تعادل، و پیشگیری از کمشنوایی و روشهای درمانی مانند: ازدواج فامیلی، انواع آلاینده ها و ... |
مدیریت |
مدیریت برنامه های غربالگری و سلامت شنوایی در مراکز و گروه های سنی مختلف |