• 1401/08/09 - 14:56
  • - تعداد بازدید: 113
  • - تعداد بازدید کنندگان: 103
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

کاردرمانی؛ راهی برای بازگشت به زندگی عادی /ارتقاء کارکرد

کاردرمانگران، درمانگرانی آموزش دیده هستندکه هدفشان ارتقاء کارکرد جسمانی، روانی و اجتماعی بیماران است.

6874.mp3 کاردرمانی؛ راهی برای بازگشت به زندگی عادی /ارتقاء کارکرد

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم توانبخشی؛ دکتر لاله لاجوردی_ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت روز جهانی کاردرمانی عنوان کرد: از سال 2010 میلادی  هر ساله روز 27 اکتبر به عنوان روز جهانی کاردرمانی از زحمات همکاران این حوزه تجلیل می شود.

 

وی گفت: امروزه بیش از 107 سازمان حرفه ای کاردرمانی در سراسر جهان وجود دارد که در روز 27 اکتبر خدمات این سازمان ها که در راس آنها فدراسیون جهانی کاردرمانی قرار دارد، گرامی داشته می شود. همچنین این روز  فرصتی برای معرفی بیشتر حرفه کاردرمانی و خدمات آن است.

دکتر لاجوردی با بیان این مطلب که شعار امسال روز جهانی کاردرمانی فرصتها+ انتخاب=عدالت  Opportunity + Choice = Justic  است، افزود: کاردرمانی یک حرفه در سیستم بهداشتی جهانی است که مشتمل بر ارزیابی و انجام مداخله به منظور ایجاد، بهبود  و حفظ فعالیت های معنادار برای افراد، گروه ها و جوامع است.

هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: کاردرمانگران، درمانگرانی آموزش دیده و تربیت شده هستند که هدفشان ارتقاء کارکرد جسمانی، روانی و اجتماعی بیماران  است.

 

دانشیار کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: مداخلات کاردرمانی به افراد مختلف در تمامی سنین کمک می کند تا مشارکت خود را در اموری که می خواهند و نیاز دارند انجام دهند، ارتقاء داده و عملکردی مستقل تر داشته باشند؛ این هدف از طریق استفاده درمانی از فعالیت های روزانه ( یا همان آکوپیشن ) حاصل می شود.

وی با  اشاره به این نکته که وقتی واژه Occupation(فعالیت روزانه ) مطرح می شود، معمولا ذهن افراد متوجه مفهوم شغل می شود،گفت: آکوپیشن هر فعالیتی است که فرد به آن مشغول می شود.

 

لاجوردی افزود:  آکوپیشن شامل بازی،  امور مراقبت از خود، کار، امور اجتماعی، آموزش، اوقات فراغت و هر فعالیتی که در شبانه روز انسان انجام می دهد، است.

وی خاطر نشان کرد: کاردرمانگر، توانایی ها و اهداف مراجع را طی یک جلسه درمانی ارزیابی می کند و با مرور تاریخچه و پرسیدن سوالاتی درباره زندگی روزمره مراجعه کننده  و همچنین بازدید و ارزیابی  از منزل، مدرسه یا محل کار  بررسی می کند که چگونه می تواند تا با تغییر و بهبود آنها  در مسیر نیازها اقدام کند.

وی افزود: در صورت داشتن ایده درستی از شرایط و اهداف فرد، کاردرمانگر می تواند برنامه مداخلاتی خود را طراحی و اجرا کند

گفتنی است؛ کلینیک کاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی شامل کلینیک های جسمانی بزرگسال، جسمانی کودکان، روان کودکان و بازی درمانی است که در آنجا به کودکان دچار مشکلات ذهنی، رفتاری، جسمانی و حرکتی و  افراد دچار ناتوانی‌های ناشی از بیماریهای نورولوژیک مانند سکته مغزی خدمات ارائه می شود.

  • گروه اخبار : گروه های محتوا,دانشجویی,کارکنان,آموزشی
  • کد خبر : 6874
:
کلیدواژه ها
زهرا بدری
خبرنگار

زهرا بدری

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings