• 1403/02/31 - 13:33
  • - تعداد بازدید: 95
  • - تعداد بازدید کنندگان: 77
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه
با خود مراقبتی و امید؛

سرطان قابل پیشگیری و درمان است

کارشناس مرکز جامع سلامت ارشاد در هفته ملی جمعیت مطرح کرد: سبک زندگی سالم، داشتن شناخت و آگاهی از بیماری سرطان نقطه امیدی برای غلبه بر آن است.

333432.mp3 سرطان قابل پیشگیری و درمان است

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ کلاس آموزشی پیشگیری از سرطان‌های رایج در زنان با هدف آگاه سازی بانوان دانشکده درحیطه سلامت و خودمراقبتی، پیشگیری و درمان  با حضور فاطمه معمر_ کارشناس بیماری‌ها و نسرین شعربافی _ کارشناس مامایی مرکز جامع سلامت ارشاد دانشکده علوم توانبخشی برگزار شد.

معمر در تشریح  این بیماری بیان کرد: سرطان نوعی بیماری است که در آن، برخی از سلول‌های بدن بدون توقف شروع به تقسیم شدن می‌کنند و به بافت‌های اطراف گسترش می یابند.

با توجه به اینکه سلول های سرطانی در کدام نقطه از بدن آغاز شوند، انواع مختلفی از سرطان را خواهیم داشت که هر کدام به تناسب وضعیت، روش درمانی مختص خود را دارند.

وی با اشاره به این مطلب که تشخیص دیرهنگام، می تواند تمامی بدن فرد را درگیر نماید، گفت: اگر چه نام این بیماری، همواره وحشت و ترس زیادی را برای بیمار و خانواده وی به همراه دارد، اما خوشبختانه پیشرفت‌هایی که در راستای درمان سرطان در سال های اخیر رخ داده است، نقطه امیدی است برای غلبه بر آن.

معمر خاطر نشان کرد: آنچه مهم است، داشتن شناخت و آگاهی کافی از این بیماری است.

وی افزود: با سبک زندگی سالم ( فعالیت بدنی متناسب با سن، رژیم غذایی سالم، عدم مصرف دخانیات و الکل)، تشخیص زود هنگام ، شناخت علایم خطر، مراجعه به موقع جهت غربالگری می‌توان از خطر ابتلا به سرطان پیشگیری کرد.

در ادامه این کلاس شعربافی _ کارشناس مامایی به بیان نکات بهداشت عمومی بانوان، آگاهی و نگرش زنان نسبت به انجام آزمایش وتست‌های غربالگری، انواع سرطان‌های شایع پرداخت.

وی اظهار داشت: از اقدامات تشخیصی انجام خودآزمایی، معاینه بالینی، ماموگرافی در سرطان سینه( برست)، عمل تشخیصی سیستوسکوپی  برای سرطان مثانه و تست پاپ اسمیر برای سرطان رحم است.

 این کارشناس مامایی با اشاره به راه‌های پیشگری از سرطان تصریح کرد: تعادل در وزن ،استفاده از مواد غذایی سالم شامل: میوه و سبزیجات تازه، نان‌های فیبر دار، کاهش مصرف فست فودها،کاهش و عدم مصرف روغن‌های اشباع شده، مصرف چربی‌های امگا 3، مصرف ماهی‌های چرب (سالمون، ساردین، قزل آلا) ،تحرک بدنی و ورزش متناوب در محیط کار و خانه نقش مهمی در این امر را دارد.

 

 

  • گروه اخبار : گروه های محتوا,دانشجویی,کارکنان,آموزشی,اعضاءهیئت علمی,اخبار
  • کد خبر : 333432
:
کلیدواژه ها
زهرا بدری
خبرنگار

زهرا بدری

تصاویر

Template settings