• 1403/03/06 - 09:03
  • - تعداد بازدید: 81
  • - تعداد بازدید کنندگان: 63
  • زمان مطالعه: 1 دقیقه

بررسی علت شکست کارفرمایان در استخدام افراد دارای ناتوانی

در جلسه ژورنال کلاب گروه مدیریت توانبخشی با محور تمرکز بر یک مقاله مرور سیستماتیک به بررسی علت شکست کارفرمایان در استخدام و به کار گیری افراد دارای ناتوانی پرداخته شد.

333464.mp3 بررسی علت شکست کارفرمایان در استخدام افراد دارای ناتوانی

به  گزارش روابط عمومی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ ساجده ژیان آهنی _ دانشجوی ارشد مدیریت توانبخشی در این مقاله به اختصار بیان کرد: جهت افزایش و بکارگیری افراد دارای معلولیت باید عوامل موثر بر انتخاب و تصمیم کارفرمایان در استخدام این افراد بررسی شود.

وی با تشریح مدل این بررسی سیستماتیک با نام مدل COM-B تصریح کرد: این مدل بیان می‌کند که کارفرمایان رفتار استخدامی(B)  را در صورتی انجام می دهند که توانایی (C)، فرصت (O) و انگیزه(M)  برای انجام این کار داشته باشند.

ژیان آهنی خاطر نشان کرد: پس از بررسی ۴۷ مطالعه، در مجموع ۳۲ عامل در این پژوهش به عنوان موانع اصلی استخدام معلولان برشمرده شده که به طور خلاصه می‌توان گفت تصمیمات استخدام تحت تاثیر مجموعه ای از موانع و تسهیل کننده‌های مختلف است که تاثیر این عوامل می‌تواند در سازمان‌ها و انواع ناتوانی‌ها متفاوت باشد.

وی از شایع‌ترین این موانع به عدم دانش کارفرمایان در مورد انواع ناتوانی‌ها، انتظار کارفرمایان مبنی بر اینکه افراد دارای ناتوانی بهره‌وری نداشته و استفاده از این افراد هزینه زیادی در بر خواهد داشت، اشاره کرد.

همچنین اظهار کرد: مهم‌ترین تسهیل‌کننده‌های استخدام افراد دارای ناتوانی از طرف کارفرمایان انگیزه برای کمک به دیگران،کار در یک سازمان بزرگ و انتظار داشتن یک مزیت رقابتی است.

گفتنی است؛ نتایج این مقاله می‌تواند راه گشای محققان، سیاست گذاران و سازمان‌ها برای ایجاد مداخلات برای افزایش استخدام افراد دارای معلولیت در بازار کار باشد.

  • گروه اخبار : گروه های محتوا,دانشجویی,کارکنان,آموزشی,اعضاءهیئت علمی,اخبار
  • کد خبر : 333464
:
کلیدواژه ها
زهرا بدری
خبرنگار

زهرا بدری

Template settings