دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

نمایش آمار بازدیدهای زیربخش : 2127019
بازدیدهای ۲۴ ساعت گذشته: 81269
بازدیدهای روز جاری: 81269
کاربران حاضر در پایگاه: 1

اهداف و رسالت

 | تاریخ ارسال: 1400/4/19 | 
رسالت گروه گفتاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی
 
رشته گفتاردرمانی یا به عبارتی دیگر آسیب شناسی گفتار زبان ، در بین علوم توانبخشی در ایران بیش از ۴۰ سال قدمت دارد. این رشته با انواع اختلالات گفتار و زبان و اختلالات بلع  سرو کار دارد که هر یک در بر گیرنده ی حوزه های علمی و بالینی  متعددی است و پژوهشهای گسترده ای را می طلبد. رسالت گروه گفتاردرمانی از یک سو آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص جهت توانایی در ارزیابی ، مشاوره تشخیص و درمان با تکیه بر آخرین یافته های علمی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی است و از سوی دیگر  در مقاطع تحصیلات تکمیلی ، آموزش و تربیت و هدایت نیروهای متخصص برای مطالعات عمیق و دانش پژوهی  و نوآوری به ویژه مبتنی بر زبان و فرهنگ بومی در علم آسیب شناسی گفتار و زبان است.

ماموریت های گروه گفتاردرمانی
    
  1. تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد در مقاطع مختلف کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی  بر مبنای اصول آموزش پاسخگو. (آموزشی)
  2. گسترش دانش و فناوری در  کلیه مقاطع تحصیلی. (آموزشی-پژوهشی)
  3. دستیابی به استانداردهای جهانی در ارائه خدمات آموزشی و درمانی. (آموزشی-ارائه خدمات)
  4. تدوین و انتشار منابع تخصصی در رشته گفتاردرمانی. (پژوهشی)
  5. ارتقاء دانش حرفه ای دانش آموختگان رشته گفتاردرمانی.(آموزشی)
  6. گسترش تحقیقات با رویکرد افزایش آگاهی ، پیشگیری و پاسخگویی نیاز های اجتماعی در ارتباط با اختلالات گفتار وزبان و بلع . (پژوهشی)
  7. دستیابی به استانداردهای اجرایی در کلینیک های آموزشی - درمانی رشته گفتاردرمانی.(ارائه خدمات)
  8. توسعه روش های ارائه خدمات بر مبنای مدل توانبخشی مبتنی بر جامعه. (ارائه خدمات)
  9. توسعه خدمات توانبخشی به شکل تیمی. (ارائه خدمات)
  10. توسعه ارتباطات علمی با دانشگاه های داخل و خارج از کشور در حوزه توانبخشی . (آموزشی-پژوهشی)
  11.  دستیابی به نظام مدیریتی علمی و عملی توانبخشی اختلالات گفتار وزبان و بلع  به روز دنیا جهت استفاده بهینه از تمامی نیروها و امکانات گروه گفتاردرمانی
  12.   تقویت جایگاه رشته گفتاردرمانی  در نظام سلامت.(ارائه خدمات)
نقاط قوت گروه گفتاردرمانی
  1. اولین دپارتمان گفتاردرمانی در بین سایر دانشکده ها در دانشگاههای سراسر ایران
  2. دارا بودن کلیه مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی
  3. وجود اعضای هیئت علمی توانمند و با تجربه  با ویژگی های ملی
  4. برخورداری از امکان  فضای آموزشی – بالینی  و آزمایشگاهی در کنار دپارتمان گفتاردرمانی
  5. وجود اولین آزمایشگاه صوت و گفتار در ایران و پژوهشهای حاصل از آن  در مقاطع تحصیلات تکمیلی
  6. پیشینه ی اولین فارغ التحصیل در رشته گفتاردرمانی در ایران
  7. پیشینه اولین فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایران
  8. دارا بودن بیشترین دستاوردهای علمی – پژوهشی  در حوزه آسیب شناسی گفتار وزبان
  9. مجهز بودن به بانک اطلاعاتی در زمینه  صوت و گفتار
  10. مجهز بودن به کلینیک تخصصی درمان اختلال بلع در نوزادان تا بزرگسالان
  11. مجهز بودن به کلینیک  تخصصی درمان اختلالات صوت
  12. مجهز بودن به کلینیک  تخصصی درمان اختلالات متعاقب شکاف کام و ناهنجاریهای جمجمه ای چهره ای
  13. مجهز بودن کلینیک گفتاردرمانی به سیستم مدار بسته جهت آموزش بالینی دانشجویان در کنار فضای  بالینی  با حضور بیمار

نقاط ضعف گروه گفتاردرمانی
  1. در اختیار نداشتن بخش های گفتاردرمانی  در همه  بیمارستان های تابعه دانشگاه.
  2. کمبود فضای فیزیکی در بیمارستان ها جهت آموزش بالینی دانشجویان.
  3. به روز نبودن و کمبود تجهیزات آزمایشگاهی  در حوزه های مختلف گفتار و زبان  به وسایل به روز دنیا
  4. نبود ساختاربالینی تعریف شده و کمبود نیروهای درمانگر با پست سازمانی کارشناس گفتاردرمانی.
  5. عدم تناسب اعضای هییت علمی با نیازهای آموزش  بالینی گروه.
  6. کمبود نیروهای آموزش دیده و کارآمد برای سرپرستی کاراموزی بالینی در محیط های آموزشی – درمانی وابسته به دانشگاه.
  7. فراهم نبودن شرایط و امکانات افزایش مهارت های علمی و بالینی اعضاء هیئت علمی از جمله فرصت های مطالعاتی خارجی و داخلی.
  8. عدم عضویت اعضای هئیت علمی در فرهنگستان علوم پزشکی.
  9. مشکلات در نگهداری و تعمیر وسایل موجود در آزمایشگاه  گفتار وزبان بعلت کمبود بودجه و نیروی انسانی.
  10. ضعف ارتباط بین المللی با سایر مراکز دانشگاهی در سایر کشورها.
  11. عدم تخصیص بودجه متعلق به گروه گفتاردرمانی در زمینه سرانه دانشجویان شهریه پرداز و بین الملل.
  12. عدم وجود فضای اسکان دانشجویان دکتری تخصصی در کنار فضای گروه آموزشی گفتاردرمانی .

  فرصت ها ی گروه آموزشی گفتاردرمانی
  1. استقرار کلینیک گفتاردرمانی  و آزمایشگاهها در کنار فضای گروه اموزشی
  2. حضور یکی از اعضای هیئت علمی گروه گفتاردرمانی در هیئت مدیره انجمن علمی گفتار و زبان
  3. امکان فعالیت های آموزشی، درمانی و تحقیقاتی بر جامعه در حال سالمند شدن ایرانی در حیطه اختلالات گفتار وزبان

      تهدیدات گروه آموزشی  گفتاردرمان
  1. افت  انسجام آموزش بالینی در دوره کارشناسی
  2. مشغولیت برخی اعضای هییت علمی در پست های  مدیریتی بالاتر
  3. کمبود تعامل بین اعضای هییت علمی به دلیل مشغولیتهای متعدد 
  
         

دفعات مشاهده: 45 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

اهداف و رسالت

 | تاریخ ارسال: 1400/4/11 | 
بسمه تعالی
برنامه راهبردی گروه فیزیوتراپی برای ۳ تا ۵ سال آینده
 
گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان یکی از گروه ­های پیشرو دانشکده علوم توانبخشی و فیزیوتراپی کشور رسالت خود را ارتقا سطح سلامت جسمی عموم مردم ایران تبین نموده است و برای سه الی پنج سال آینده اهداف متعددی را مد نظر داشته و برای رسیدن به آنها تقویت نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود را مورد توجه و تاکید قرار می­ دهد.

رسالت گروه فیزیوتراپی:
رسالت گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی، تربیت دانش آموختگانی شایسته، متعهد و پاسخگو به نیازهای جامعه جهت ارائه خدمات با کیفیت و مقرون به صرفه، روزآمد ، متناسب با انتظارات و نیازهای بیماران و خانواده آنها با توسل به تکنولوژی، و بهترین شواهد متعبر در رشته، مبتنی بر اصول اخلاق حرفه ای می باشد.
الف) در جامعه:
  • ارتباط موثر و هدفمند درون گروهی و برون گروهی جهت هویت بخشی به رشته فیزیوتراپی در میان جامعه فیزیوتراپی و توانبخشی و سایر تخصص ­های مرتبط و ایجاد و حفظ جایگاه آن به عنوان کانونی تاثیر گذار در فیزیوتراپی کشور از راه های:
  • تاثیر گذاری در ارتقای سطح خدمات فیزیوتراپی در کشور و به تبع آن ارتقای سطح سلامت جامعه مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا
  • اطلاع رسانی مناسب برای افزایش سطح اطلاعات عمومی فیزیوتراپی و توانبخشی به ویژه با تاکید بر معقوله "پیشگیری" از ضایعات و اختلالات حرکتی در جامعه
  • ایجاد ارتباط موثر و کارامد با انجمن فیزیوتراپی ایران به عنوان یک نهاد علمی صنفی برای یافتن مشکلات ارائه خدمات فیزیوتراپی در جامعه و تبین موارد مهم آموزشی برای جبران آنها توسط اساتید دانشگاهی
ب) در آموزش:
  • ارتقای کمی و کیفی سطح آموزش فیزیوتراپی و ارائه محتوای آموزشی به دانشجویان مطابق با استانداردهای روز آموزشی در دنیا و بهترین شواهد
  • بازنگری در برنامه درسی و آموزشی با توجه به نیاز سنجی و شناسایی چالش ها و مشکلات آموزشی گروه برای پیشنهاد به مراجع ذیربط.
  • برگزاری کارگاههای علمی- آموزشی بر مبنای برنامه آموزش مدوام وزارت بهداشت ودرمان  و آموزش پزشکی به منظور افزایش دانش حرفه ای و بالینی دانش آموختگان فیزیوتراپی
  • مشارکت در سیاست گذاری، برنامه ریزی و ارزیابی محتوای آموزشی- خدماتی فیزیوتراپی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجمن فیزیوتراپی و سایر سازمان­ها و انجمن­های ذیربط
  • ارتقای علمی اعضای هیات علمی گروه فیزیوتراپی با فراهم ساختن امکان حضور آنها در مجامع علمی بین المللی و در صورت لزوم ایجاد فرصت های مطالعاتی برای آنها
  • گسترش آموزش الکترونیک و حضور پر رنگ وموثر در فضای مجازی درسطح کشور و امکان تبادل اطلاعات علمی در فضای مجازی منطقه و بین الملل
ج) پژوهشی:
  • دستیابی به آخرین یافته های علمی فیزیوتراپی روز دنیا و ایجاد امکان تبادل آنها با مراکز علمی کشور به روش:
-  تولید مقاله علمی در حیطه فیزیوتراپی و انتشار آنها.
  • بررسی و پایش تحولات علمی در حوزه فیزیوتراپی
  • گسترش پژوهش در فیزیوتراپی با تاکید بر بومی سازی اهداف پژوهشی و تحقیقاتی بر اساس نیازهای جامعه
  • برقراری ارتباط موثر علمی با اولویت ارتباط بومی ، منطقه ای و سپس بین المللی در زمینه فیزیوتراپی
  • فراهم ساختن فضاهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی مناسب با امکانات به روز  در دانشکده به منظور انجام پایان نامه ها، رساله های تحقیقاتی و طرح های پژوهشی مستقل اساتید گروه فیزیوتراپی
  • تجهیز مناسب کلینیک های فیزیوتراپی در دانشکده به منظور افزایش تجربه بالینی دانشجویان و اساتید گروه فیزیوتراپی و امکان پذیری انجام تحقیقات بالینی در این کلینیکها
  • کمک به بهبود جایگاه و رتبه دانشگاه علوم پزشکی ایران از طریق افزایش تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر ایرانی و خارجی
- ارزشهای گروه فیزیوتراپی:
  • رعایت ارزشهای اسلامی
  • تعهد به چشم انداز ملی
  • توجه و رعایت اخلاق حرفه­ ای
  • اعتقاد به مدیریت مشارکتی و فعالیت های گروهی
  • مسئولیت پذیری اجتماعی و پاسخگویی
  • نوع دوستی و وظیفه شناسی
  • فضیلت گرایی
  • صداقت و راستگویی
  • برابری و عدالت اجتماعی
  • احترام به خودمختاری
  • رازداری و همدلی
اهداف راهبردی گروه فیزیوتراپی :
  • توسعه دانش علمی و حرفه ای فیزیوتراپی دانشجویان و دانش اموختگان فیزیوتراپی
  • دستیابی به آخرین یافته های علمی و فناوری های نوین در خصوص دانش فیزیوتراپی.
  • انتقال دانش­های برتر جهانی در حوزه فیزیوتراپی به داخل کشور
  • در اختیار داشتن مکان و تجهیزات آزمایشگاهی به روز برای انجام پروژه ­های تحقیقاتی دانشجویی و طرح های مستقل در حوزه فیزیوتراپی
  • استاندارد سازی آموزش فیزیوتراپی
  • به کارگیری فن آوری روز و همچنین تولید دانش فنی در حوزه فیزیوتراپی (شامل بسته های آموزشی چند رسانه ای (مالتی مدیا)کتاب­های آموزشی، فیلم، ویدیو کنفرانس و... برای ارتقا اموزش) در راستای پاسخگویی به نیاز های اساسی کشور.
  • تقویت فعالیت های علمی گروهی در حوزه فیزیوتراپی و توانبخشی.
  • برقراری ارتباط موثر با دانشکده های توانبخشی کشور ، مراکز آموزشیپژوهشی و درمانی فیزیوتراپی و انجمن فیزیوتراپی و دانش آموختگان رشته فیزیوتراپی در جهت تقویت انجمن های صنفی موجود در برنامه چشم انداز علمی کشور با استفاده از فضای مجازی، تشکیل جلسات مختلف با  مراکز ذیربط.
  • فراهم ساختن زمینه پرورش پژوهشگران و اساتید تراز اول.
  • ایجاد محیط علمی پویا و مولد علم.
  • توسعه امکانات، منابع و فضای آموزش بالینی
تحلیل وضعیت گروه فیزیوتراپی :
الف - نقاط قوت بالقوه
  • مقبولیت گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی در بین سایر مراکز علمی هم رشته کشور
  • اولویت اول دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی فیزیوتراپی
با توجه به سابقه آموزشی و پژوهشی مثبت گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در میان جامعه فیزیوتراپی کشور، امکان مرجع شدن این گروه به خوبی وجود دارد.
  • وجود مدرسین با سابقه و متعهد و قابل اطمینان با مرتبه علمی استادیاری تا استادی در گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و قابلیت افزایش نیروی انسانی متخصص با توجه به مقبولیت و موقعیت گروه فیزیوتراپی
  • وجود درخواست های متعدد برای ورود به گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • وجود امکانات آموزشی و تحقیقاتی جهت انجام پروژه های تحقیقاتی، پایان نامه ها و رساله های تحقیقاتی در دانشکده
  • وجود بیمارستانها و مراکز آموزشی معتبر در دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین شهر تهران جهت استفاده آموزشی برای گروه فیزیوتراپی
  • حضور تعدادی از اساتید گروه فیزیوتراپی در بورد تخصصی فیزیوتراپی وزارت محترم بهداشت و درمان
 و انجمن فیزیوتراپی جهت تاثیر گذاری در تصمیم گیری های کلان رشته
  • قابلیت استفاده از  فضای مناسب مطالعه و مجموعه کتابهای تخصصی کتابخانه دانشکده توانبخشی که یکی از کامل ترین کتابخانه ها در زمینه توانبخشی در سطح کشور می باشد
  • قابلیت استفاده از امکانات  نرم افزاری و اطلاع رسانی برای اجرای برنامه ها.
ب - نقاط ضعف بالقوه
  • وجود مشکلات برای روز کردن تجهیزات درمانی کلینیک های فیزیوتراپی ( با اولویت کلینیک ماسکلواسکلتال)
  • کمبود نیروی متخصص فیزیوتراپی با مدرک دکترای تخصصی فیزیوتراپی مستقر در بیمارستانها و مراکز آموزشی درمانی جهت ارتقا و حفظ کیفیت آموزش بالینی و ارتباط آموزشی مناسب با گروه فیزیوتراپی
  • کمبود فضای فیزیکی مناسب در صورت جذب نیروی متخصص
  • کمبود بستر مناسب سخت افزاری و نرم افزاری برای تداوم آموزش در فضای مجازی
  • کمبود مجله تخصصی مرتبط با رشته های دانشکده علوم توانبخشی
  • عدم وجود اینترنت پر سرعت
  • عدم تعریف سیستم تشویقی و رفاهی مناسب و مکتوب و در شان هیات علمی جهت تقدیر از اعضای گروه
  •  عدم تعریف سیستم تسهیلاتی مشخص و مکتوب جهت شرکت اعضای گروه در کنگره­های خارج کشور
  • کمبود فضای مناسب برای تشکیل کلاسها و امتحانات عملی
ج - فرصت‌های بالقوه:
  • وجود مدرسین با سابقه و متعهد و قابل اطمینان در گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی که می توانند اعتماد سازی مناسبی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران ایجاد نماید.
  • گروه فیزیوتراپی این توانایی را دارد تا بتواند امکانات و توانائیهای خود را در سطح کشور و منطقه مطرح نماید. جهت تحقق این مهم میتوان از روش های مختلفی همانند استفاده از سایت دانشکده معرفی در مجامع علمی دنیا، ارائه دستاوردها در مطبوعات کشور و ..... استفاده کرد.
  • گروه فیزیوتراپی این توانایی را دارد تا بتواند اطلاعات علمی خود را از طریق سایت و به روش الکترونیکی به علاقه­ مندان ارائه نماید
  • گروه فیزیوتراپی این توانایی را دارد تا در کوتاه مدت ارتباط علمی موثر با سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخل و در دراز مدت با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی معتبر بین المللی برقرار نماید.
  • گروه فیزیوتراپی ، قابلیت ارائه مشورت و ایده­های مناسب و به روز را برای محققین در حوزه پژوهشی دارد.
  • در صورت فراهم شدن بستر مناسب، گروه فیزیوتراپی توانایی برگزاری ویدئو کنفرانس­ ها، کارگاه های آموزشی و دوره های کوتاه مدت آموزشی را با حضور متخصصان داخلی و خارجی دارد.
د - تهدیدات بالقوه
  • واگذاری (درون سپاری و برون سپاری) بخش­های فیزیوتراپی در بیمارستانها و مراکز آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به ویژه به افراد غیر مرتبط با رشته و بنابراین تداخل در امور آموزشی
  • وجود گروه­های آموزشی فیزیوتراپی در سایر دانشکده­ها و همچنین انجمن­ های علمی و مراکز آموزشی و تحقیقاتی دیگر برای ارائه خدمات مشابه با توجه به امکانات (مالی و حمایتی) آنها و از دست رفتن جاذبه علمی-آموزشی و تحقیقاتی گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی در عرصه این رقابت.
  • قدیمی بودن ساختمان کلینیک ها و آزمایشگاه فیزیوتراپی می­تواند هر از گاهی در روند ارائه فعالیت های گروه فیزیوتراپی وقفه ایجاد کند.
  • امکان شرکت در آزمون دکترای تخصصی فیزیوتراپی برای دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد، سبب ارائه پایان نامه های با کیفیت پایین این دسته از دانشجویان گردیده و علاوه بر این گروه فیزیوتراپی را در ارائه برنامه آموزشی نیمسال اول مقطع دکترای تخصصی فیزیوتراپی، به ویژه در صورتیکه این نیمسال از بهمن ماه هر سال برگزار شود، دچار مشکل می سازد.
  • عدم اختصاص بودجه مالی کافی جهت تامین و تحقق اهداف ممکن است مانع از دست یابی به آنها گردد. در صورت عدم اختصاص بودجه های مناسب تحقیقاتی و یا عدم تامین امکانات تحقیقاتی برای تجهیز و به روز نگاه داشتن تجهیزات، می­تواند تبدیل به تهدیدی برای گروه گردد.

 
 
 
 
 
 
 

دفعات مشاهده: 117 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر