گروه ارتوز و پروتز دانشکده علوم توانبخشی با بیش از چهل سال  فعالیت علمی- بالینی، نخستین گروه آموزشی ارتوز- پروتز در کشور می باشد که در سال ۱۳۵۶ تأسیس  و در سال ۱۳۶۱ با نام رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی (ارتوپدی فنی) اقدام به پذیرش دانشجو نمود. این گروه بنا بر رسالت خود که ارتقای دانش ارتوز و پروتز در کشور و ایفای نقش موثر آن در افزایش سطح سلامت جامعه می‌باشد، استراتژی خود را در جهت تعالی جایگاه ممتاز خود به بالاترین سطح کمی و کیفی در آموزش (نظری، عملی و بالینی) و پژوهش، رساندن سطح خدمات ارتوز و پروتزی به استانداردهای جهانی و کسب جایگاه علمی برتر در میان مراکز دانشگاهی کشور و منطقه قرار داده است.

روند فعلی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی در این گروه، تأکید بر آموزش و پژوهشهای کاربردی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید جهت رفع نیازهای افراد مراجعه‌کننده در کنار سایر رشته‌های تیم توانبخشی است. هم اکنون این گروه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی با انجام تحقیقات کاربردی در حوزه‌های ارتوز و پروتز نقش به سزایی در ارتقای سطح علمی رشته دارند.

 

خدمات بالینی قابل ارائه در گروه به شرح ذیل می‌باشند:

  • طراحی و ساخت انواع ارتوزهای ستون فقرات، جمجمه، اندام تحتانی و اندام فوقانی به منظور اصلاح یا پیشگیری از پیشرفت مشکلات یا پس از جراحی‌ها به منظور محافظت یا کمک به استفاده از اندام حرکتی
  • طراحی و ساخت انواع پروتزهای دست، زیر زانو، بالای زانو و پروتزهای زیبایی
  • طراحی، ساخت و اصلاح انواع کفش و کفی طبی همراه با اسکن پا جهت مشکلاتی مانند دیابت، سوختگی‌ها، کوتاهی‌ها، صافی، قوس زیاد یا چرخش‌های مربوط به پا
  • مشاوره‌های تخصصی در جهت تجویز، نحوه استفاده از وسایل تجویز شده، رعایت نکات بهداشتی، پیشگیری از ایجاد یا پیشرفت اختلالات اسکلتی عضلانی، زخم‌های دیابتی، مشکلات تعادلی و ...  

 

   

 

 

 

 

 

 

چشم انداز

گروه ارتوز- پروتز دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان با سابقه‌ترین گروه این رشته در کشور در پذیرش دانشجو و تربیت کارشناسان، در صدد است که در جهت تعالی جایگاه ممتاز خود به بالاترین سطح کمی و کیفی در آموزش (نظری، عملی و بالینی) و پژوهش دست یابد، به افزایش سطح سلامت جامعه کمک نماید، ارائه خدمات ارتوز و پروتزی را به استانداردهای جهانی برساند، به قطب علمی و بالینی ارتوز- پروتز در کشور و منطقه تبدیل گردد و جایگاه علمی برتر را در میان مراکز دانشگاهی کشور و منطقه به دست آورد.

 

مأموریت‌ها

 

آموزشی:

  • تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد بر مبنای اصول آموزش پاسخگو.
  • تاسیس دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد پیوسته (برنامه بلند مدت).
  •  گسترش دانش و فناوری در کلیه مقاطع تحصیلی.
  • دستیابی به استانداردهای جهانی در ارائه خدمات آموزشی.
  • ارتقاء دانش حرفه ای دانش آموختگان رشته.

 

پژوهشی:

  • تدوین و انتشار منابع تخصصی و عمومی مرتبط با رشته (میان مدت).
  • گسترش تحقیقات با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در قالب طرح‌های غربالگری، نیازسنجی و ...
  •   توسعه ارتباطات علمی با دانشگاه های خارج از کشور (استفاده از اساتید دانشگاه‌های خارج از کشور در قالب راهنما یا مشاور پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی).

 

بالینی:

  • دستیابی به استانداردهای اجرایی در کلینیک های آموزشی - درمانی رشته و تهیه فرآیندها و قوانین داخل گروه.
  • توسعه خدمات توانبخشی به شکل تیمی (به عنوان مثال همکاری با EDO در ارائه پیشنهاد تأسیس کلینیک چند تخصصی سکته مغزی).

 

تنظیمات قالب