دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

دفتر مطالعات و توسعه آموزش ،آموزش پزشکی EDO

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۱ | 

مقدمه:

در دوره ی پس از جدا شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه  علوم پزشکی تهران که در اجرا از نیمسال دوم سال تحصیلی 93-1392 کامل شد، مسئولین محترم  برای سامان دهی و پیشرفت دانشگاه و دانشکده دست به اقداماتی زدند که یکی از آن ها احیای دفتر مطالعات و توسعه آموزش در دانشکده بوده است.در این دوره مجموعه ی مدیریت دانشکده را جمعی از اعضای هیئت علمی دانشکده بر عهده گرفته اند که امیدواریم در سایه ی برنامه ها و اهدافی سازمان یافته و کوششی جهت دار به همراه جلب مشارکت یکایک اعضای هیئت علمی و سایر کارکنان ، موجب شکوفایی و تعالی همه جانبه ی دانشکده بشوند.

هیئت رئیسه دانشکده : 

-         رئیس دانشکده    دکتر اسماعیل ابراهیمی

-         معاون آموزشی  دکتر مهدی دادگو

-         معاون پژوهشی  دکتر مجتبی کامیاب

-         معاون پشتیبانی   محمد صادق جنابی

در دفتر مطالعات و توسعه آموزش دانشکده ، در نخستین اقدام برای انجام امور مربوط از برخی همکاران دعوت به همکاری شد تا در حد امکان کارهای ضروری انجام شود و مقدمات فعالیت های آینده فراهم گردد. به علاوه پیش نویس معرفی  این دفتر به طور پیشنهادی تهیه شد تا اجزا ، اهداف و وظایف مربوط به روشنی مشخص باشد. ادامه فعالیت این دفتر نیازمند حمایت مجموعه مدیریت دانشکده و همکاری گروه های آموزشی و کارشناسان و کارمندان است تا با عنایت خداوند به آن چه شایسته است دست یابیم.

                                     

زمینه و ضرورت :

در روند رشد سریع دانش و فن آوری ، گاه جهش های بلند و غیر منتظره و گاه سرعت بیش از حد تغییرات ، موجب رکود و باز ماندن برخی سازمان ها از دور رقابت های نفس گیر تحولات کشوری ، منطقه ای و جهانی می شود. در عرصه این چالش های پر تنش ، سازمان های برخوردار از آگاهی های مناسب و اقدام های به موقع با آهنگی غیر قابل تصور اوج می گیرند و توسعه می یابند.

درپی آهنگ پر شتاب توسعه علم و فن آوری ، تکنولوژی فکر ، طرح ریزی و اجرای برنامه های راهبردی ، کوشش های تخصصی هماهنگ و راهکارهای منسجم و هدفمند سازمانی ، آن چنان جایگاهی یافته اند که مراکز علمی و صنعتی برتر دنیا برای حفظ توانایی رقابت در عرصه های مربوط ، واحد های ویژه ای زیر عنوان پژوهش و توسعه ( R&D) راه اندازی کرده اند.

دانشکده علوم توانبخشی به عنوان با سابقه ترین سازمان علمی دانشگاهی کشور در این حوزه ، از نیروهای متخصص ، آگاه و کارآمدی برخوردار است که در محدوده ی علمی و بالینی خود سرآمد و ممتاز هستند ، لذا انتظار می رود که بتواند این جایگاه را حفظ کند و رتبه خود را در منطقه و جهان ارتقاء بخشد. با افزایش تعداد دانشکده های توانبخشی کشور در سالهای اخیر و راه اندازی مقطع دکترا در اغلب رشته های توانبخشی ، رقابت بین دانشکده ها جدی تر از پیش شده است و  توسعه بیش از پیش در سطح منطقه و جهان مورد انتظار است .

دفتر مطالعات و توسعه آموزش دانشکده براین باور است که برای حفظ ممتاز بودن ودستیابی به اهداف والاتر ، بهره گیری درست از نیروهای انسانی و امکانات موجود وانتخاب سنجیده و جهت دار اهداف و روش ها ضرورتی ویژه دارد.

هر سازمان همواره در چارچوب چهار عنصر اصلی شامل نقاط قوت ، نقاط ضعف ، فرصت ها و تهدید ها در طیفی از موقعیت های موفقیت آمیز تا عدم موفقیت قرار می گیرد. اینک که دانشگاه علوم پزشکی ایران پس از دوره ی سه ساله انحلال و ادغام با دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تولدی دوباره یافته است ، برای دانشکده علوم توانبخشی به عنوان بخش مهمی از دانشگاه ، توجه به چهار عنصر یاد شده از ارزش مضاعفی برخوردار شده است . لذا مجموعه مدیریت دانشکده با تشکیل دفتر مطالعات و توسعه آموزش ، با عزمی راسخ ، قصد دارد که با برنامه ریزی جامع و مبتنی برداده های مطالعاتی و پژوهشی ، علاوه بر حفظ جایگاه ممتاز گذشته ، با همفکری ، همدلی و کوششی هماهنگ ویکپارچه با      یکا یک اساتید و کارکنان دانشکده ، به جایگاه برتر در سطح منطقه و جهان دست یابد.

اهداف :

1-     ارتقاء تناسب برنامه های آموزشی و پژوهشی با نیاز های سلامت جامعه ( وظیفه 1 )

2-     افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی در حوزه های نظری و بالینی مربوط (وظیفه 2 و 3 )

3-     تعیین نقاط قوت و ضعف در فرآیند های یاد دهی و یادگیری و برنامه ریزی و اجرای راهکارها برای بهبود آنها (وظیفه 4 ، 7)

4-     ارتقاء بهره وری نیروی انسانی در مقیاس فردی و سازمانی و تقدیر از نیروهای مؤثر و کارآمد (وظیفه 5 ، 6 ، 7 و 8)

5-     افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی برای افزایش دستاوردهای علمی، اجرایی و  پژوهشی در حوزه ی آموزش و ارائه آنها در جشنواره های دانشگاهی و کشوری (وظیفه 9 )

6-      تهیه پایگاه داده ها مشتمل بر مستندات و شواهد کیفیت آموزش ( وظیفه 10 )

 

چشم انداز :

دفتر مطالعات و توسعه آموزش دانشکده علوم توانبخشی با تکیه بر نیروهای کارآمد و اساتید شاخص رشته های توانبخشی و با باور به توانایی های ذاتی و انگیزه های ملی و مذهبی اعضای هیئت علمی در نظر دارد که دانشکده به جایگاهی دست یابد که بهترین آموزش را در تربیت نیروهای مورد نیاز توانبخشی کشور به کار گیرد و متناسب با شرایط بومی و اقلیمی به مناسب ترین الگوی آموزشی و آموزش در پژوهش دست یابد و در رقابت با مجامع علمی و بالینی سایر کشورها به جایگاه شایسته برسد.


دفعات مشاهده: 47 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر